Velká Británie - Cestopisy

Skotsko 2014

Naše cesta do Skotska a po Skotsku

Naše putování do Skotska a po Skotsku

22.8 2014 –v pátek po práci jsme sbalili věci a autem vyrazili v 15.10hod. směr Rozvadov. V Přimdě jsme měli domluvený nocleh-penzion Smaragd /noc 300kč/osoba/.Nebyli to nic moc ubytko, ale pokoj byl čistý. 23.8- ráno jsme si udělali snídani a v 8.25hod. vyrazili směrem k našemu cíli. První zastávku jsme si udělali u Wursburgu /WC…/. 13.45. jsme dotankovali naftu u Aachen /1,53 eur/litr-nabrali jsme 52l/.
V 16.35 -jsme dorazili k našemu prvnímu cíli – do Antverp/740km/. Navigace nás perfektně dovedla až k vybranému cíli- autokemp De Molen přímo v Antverpách/ 2osoby, auto a stan 22eur/. Postavili jsme příbytek, pobrali v recepci mapky a vyrazili na průzkum města. První zádrhel se objevil záhy. Nikde nebyl most, který by nás převedl na druhou stranu moře…Po dotázáni se jsme byli odkázání do jakési neoznačené budovy, kde byl výtah. Tento nás svezl 31 pater pod zem a tady čekal asi 1km dlouhý tunel na druhou stranu zálivu. A na konci opět výtah…Velmi zajímavé řešení. Proudili tudy spousta pěšáků a lidiček na velocipédech. Ve městě byly zrovna nějaké slavnosti. Všude stánky s pitím a jídlem, hudba vyhrávala. Všude vládla veselá a uvolněná nálada. Hezký začátek dovolenky. Sice katedrálu, kterou jsme chtěli kvůli Rubensovým obrazům především vidět zrovna zavírali….A tak jsme se jen procházeli městem, nasávali atmosféru. U stánku jsme si dali pivko…Příjemné to bylo.
24.8. –v 7.55 hod. jsme se vydali do Brugg /88,5km/.Tady jsme si prohlídli město, opět smůla-kostel sv. Marie,ve kterém je Michelangelova mramorová madona s dítětem se uklízela…Projížďka za 4,5eur po kanále určitě stojí za to. Po prohlídce města, nákupu belgické čokoládky jsme se přesunuli do Dunkerque na trajekt/71km a 105eur lodní lístek/. 16.30 jsme byli v Andoveru/226km/,kde bydlí naše děti. Tady jsme přenocovali a další den pokračovali v naší cestě.
25.8. – v 8hod. jsme odjížděli směr York/363km/.Natankovali jsme naftu/36.8l – 50 liber/. V Yorku poprvé pršelo. Zastavili jsme se na Cliffords Tower/4,6liber/ ze kterého je hezký výhled na městečko. Pak jsme navštívili místní kostely a v plánu jsme měli i místní nejstarší cukrárnu Bettys cafe tea rooms /zprovozněna r.1919/.Ale řada , která byla venku před vstupem nás v tom dešti odradila.
Po prohlídce města jsme se vydali do Hexhamu na Hadrianův val. Muzeum už zavírali a tak jsme val vyfotili jen tak z cesty a jeli se ubytovat do Newcastle/230km/. Tady jsme měli přes bookink zamluvený pokoj/29liber se snídani/.
26.8. –v 8.30hod. jsme se vydali směrem k anglicko skotské hranici, kde jsme si vyfotili hraníiční kámen s jedné i druhé strany, pokochali se lehce zvlněnou krajinou a vydali se na cestu. Po ujetí 91km od rána jsme vjížděli do prvního skotského městečka- Jedburgu .A vjezd to je impozantní. Uvítá nás místní Abbey/opatství/, které nám vyrazilo dech. Zbytky tohoto Abbey vévodí celému městečku. Bylo ještě zavřeno a tak jsme si to jen vyfotili, prošli se po městečku a pokračovali na cestě. Po krátké době vjíždíme do Melrose ,což je malinké městečko,kde za náměstím najdeme Melrose Abbey. Tentokrát máme štěstí a je otevřeno. Za 5,5 liber vcházíme na zelené prostranství, kterému dominuje Abbey Church. Dech beroucí nádhera. Velkolepé zbytky kostela, sloupy plné pěkných rytin, vysoká svislá okna, jimiž vcházejí sluneční paprsky. Po celém prostranství okolo hlavních zdí je hřbitov,/je tady údajně pohřbeno srdce Roberta Bruceho/ hned vedle je muzeum/vstupné platí i zde/, ve kterém najdeme různé keltské sekery, řadu předmětů, které dokumentují římské osídlení této oblasti.
Pak se vydáváme směrem k Edinburgu. Ještě se zastavíme v Rosslyn chapel,/9liber/ kde se natáčely některé scény z „Šifry mistra Leonarda“. A pak už nás čeká Edinburg. Zde máme zaplacené 2 noci/88 liber bez snídaně/. Hotel Almond House Lodge je u moře, v klidné části města.

27.8. – Dnes nás čeká hlavní město. Od hotelu jedeme double deckerem/1,5libry/ až do středu města k Royal Mile. Návštěvu začneme hradem /18/liber/ a pak pokračujeme Royal Miile dolů. Omrkneme obchůdky, dáme si kafe a zastavíme se v St. Gilles katerdal Edindurg, kde má královna s rodinou svou loži. Opodál jsme nahlédli do muzea The Poepleś story /zdarma/. Je to rušné muzeum kde se návštěvníci seznámí s životním stylem města tak, jak se vyvíjel během minulých století. Velmi hezky udělané, všude vás doprovázejí zvuky,jako by jste byli součástí zrovna prohlíženého…/v šicí dílně hrčí šicí stroje ,venku cinká mlékař…/. A za chvíli jsme v edinburské královské čtvrti Holyroodu. Zde se nachází Holyroodhouse- oficiální rezidence britské královny ve Skotsku. No a pak už se za hřejivých slunečních paprsků vydáváme do Holyrood parku. Vydáváme se pěšky přímo od paláce nahoru pod Salisbury crags, pak nahoru odkud jsme byli odměněni krásnými výhledy na Holyrood palác, edinburský hrad, moře. No nádhera. Později odpoledne si dáváme něco k jídlu a zamíříme na Grassmarket-zde stávalo krvavé popraviště a dnes je zde památník na tuto dávnou minulost. Hned vedle památníku si rozbalil svou kytaru místní „umělec“ a hraje kolem jdoucím k poslechu. A s přibývajícím časem se začínají objevovat různí hudebníci, malíři, dudáci a každý si produkuje „to svoje“. My se vracíme busem do hotelu plni dojmů.
28.8 – vyjíždíme z hlavního města do Falkirku /40km/.Zde se nachází lodní rotační výtah , který nahrazuje klasické plavební komory. Jsme zde okolo 9hod. ranní, všude klid, ranní sluníčko se krásně zrcadlí v hladině a tak děláme úžasné fotečky. Uděláme si malou procházku okolo řeky a odjíždíme k našemu dalšímu cíli – hradu Stirling /20km/.Vstupné 14 liber stojí za to zaplatit! Hrad je úžasný. Opět máme krásné výhledy do okolí. Plni dojmů pokračujeme a další zastávkou je Baloch u jezera Lomond. Tady se projdeme po parku okolo jezera, pokocháme se výhledy na zvedající se kopečky v dálce, kam se vydáváme. Ve Fort Villiem hledáme nějaké ubytování /nakonec B+B za 55liber 2os./Po ubytování odcházíme do městečka na obhlídku a nějaké jídlo. Dáváme si haggis se šťouchanými brambory a dušenou mrvičkou. Velice jsme si pochutnali.
29.8 – Probouzíme se do deště a proto měníme plány/výšlap na Ben Nevis/.Po snídani vyjíždíme k Neptunovu schodišti ve F.Williemu. Zrovna přijíždí loď a tak přihlížíme , jak se postupně pomocí 8 zdymadel vyrovnává zvýšení hladiny řeky o 19,5m. Přestává pršet a nám se naskytne výhled na Ben Nevis. Už je ale pozdě na výšlap a tak pokračujeme v cestě do Invernes. Po 50km se zastavujeme ve Fort Augustus, kde Caledonský průplav opouští Loch Nes. Počasí nám nastavilo svoji vlídnou tvář a začalo svítit sluníčko. Pořídíme nějaké fotky u jezera a vyrážíme podél Loc Nes na sever. Na břehu jezera se zastavujeme u zbytku hradu Urqhuart, což je oblíbené místo k pozorování Nessie…..A pokračujeme do Invernes./53,5km/.
30.8. – předpověď počasí nás opět nepotěšila a proto z F- Williem odjíždíme na Skye/288km/. Cestou navštívíme Elie Donan Casle-asi nejfotografovanější hrad Skotska. Tyčí se nad soutokem zálivů Alsh ,Long a Duich a s břehem je spojen úzkým mostem. 13liber za vstup stojí za prohlídku. Po prohlídce se vyčasí, svítí sluníčko a my pokračujeme v cestě na ostrov. Naší první zastávkou de hrad Dunvegan, který trůní na vrcholku vyčnívající skály vtěsnané mezi mořem a zahradami. Od mola vedle hradu se vyjíždí na lodní výlety za pozorováním tuleňů,což jsme si nenechali ujít/6liber a k tomu musíte koupit i vstup do zahrad 8liber/.Zahrady stojí za návštěvu. Poté jsme odjeli do největšího městečka-přístavu ostrova do Portee. Jde o atraktivní rybářský přístav na severozápadě Skotska. Hluboký, útesy zakončený přístav je plný rybářských lodí a je obklopen barevnými restauracemi a domy.
Z Portee odjíždíme podél východního pobřeží na sever. Obloha se zatáhla a jemně poprchávalo. Takže naše zastávka u Kilt Rock byla jen krátká k pořízení fotografií. A nastal čas k hledání noclehu. Přijíždíme do městečka Staffin a zde se ubytujeme/57liber B+B/.
31.9. – předpověď počasí je velice příznivá a tak jsme se rozhodli vrátit do F.Williem a zdolat Ben Nevis. V Portee natankujeme naftu/52liber/ a pokračujeme do pohoří na S.kyje Cullin a Red Hills. Jedeme do Glen Britle, kdy necháváme u místního kempu u zálivu auto a vydáváme se na menší tůru. Vydáváme se směrek k horám, kreté se noří do mlhy a vytváří úžasné pohledy. Cestou od moře jdeme nahoru krásně kvetoucím vřesem. Našim cílem je Coire Lagan, které je křišťálově čistá voda. Nad jezírkem se tyčí nejvyšší vrchol ostrova Sgurr Alasdair/993m/. Odpoledne sedáme do auta a za krásného slunečného počasí se loučíme s krásným ostrovem a odjíždíme zpět do F.Wiliwm. Cestou se ještě zastavujeme znovu u hradu Elien Donan Casle a fotíme si tento skvost za slunečného počasí.
Ve F.W. si najdeme ubytování /55liber B+B/ a přímo z okna vidíme náš zítřejší cíl B.Nevis .Dnes jsme ujeli 250km.
1.9. – v 8.15. jsme na parkovišti v Glen Nevis a vydáváme se na Plánovaný výšlap. Pošasí nám přeje, je slunečno a vysočina nám poskytuje úžasné pohledy. Fotíme co to dá. Po 4 hodinách dojdeme na vrchol hory. Osvěžíme se, převlékneme propocené svršky a vyrážíme na krkolomnou cestu zpět. To nám trvá 3 hodiny.
2.9. –po 8hod. odjíždíme z F.W a naším cílem je Glasgow, kde máme zajištěný nocleh/bookink-52liber /. Cestou poprchává a zastavujeme se u břehu jezera Loch Lismore a fotíme si hrad Stalker, který se nachází na malebném skalnatém ostrůvku. Hrad je soukromý a majitelé jej otevírají veřejnosti jen na krátkou dobu v roce.Hrad vyfotíme a pokračujeme do Inveraray. Tady se podíváme do místní věznice/9liber/. Hrad vynecháme/ jsou zde hlavně zbraně, které ,mě nezajímají…./. Nakoupíme nějaké dárky a pokračuje do Glasgow/235km/.
3.9. se vydáváme do Andoveru/674km/, kde bydlí naše děti a kde 2dny pobydeme. Zajedeme na výlet k anglickému pobřeží do městečka Swanage, Pool a večer nám děti připravili grilovačku.
Na zpáteční cestu se vyjíždíme ve 3h. ráno z Andoveru do Doveru /222km/. Trajekt/39liber/.Trajekt v 6h. nám odjíždí a čekáme na další –v 8hodin. V 11.15. jsme v Dunquerke a konečně po pravé straně silnice se vydáváme domů/ 933km/
Sumář: ujeli jsme 6000km, nafta 12 000kč, noclehy 14900kč-27000kč – 2osoby.